четвъртък, 24 януари 2013 г.

Провокация към творческото мислене на ученика

Играта се нарича "описание". Индиректните описания се основават на сравнения. Трябва да се сравнява 1 предмет с други предмети. Действията са: 1. Задава се дума. 2. Избират се 3 произволни думи. 3. Описва се първият предмет чрез сравняване с останалите три предмета.https://www.google.bg

Повод да изпробвам още една от игрите  на Едуард де Боно за творческо мислене ми даде час за проверка на домашна работа "Какво е за мен свободата?" Оказа се, че немалка част от класа са без домашно... Не че е чак такава беда, но е по-добре да не се отказваме. И хоп - "за ушите" произволните думи от книгата на Ед. де Боно "Как да развием творческото мислене".
Задачата:
1. Дадената дума е СВОБОДА.
2. Изтеглете си по 3 произволни думи.
3. Намерете връзка между тях и думата свобода.
Ето някои от резултатите:
Албена: Произволни думи - ЛИСТО, СКАРИДА, РАВИОЛИ.
Листо: Четирилистната детелина има четири листа. Всяко от листата символизира Вярата, Надеждата, Любовта, Късмета. Когато човек има вяра, надежда, любов и късмет, може да бъде наистина щастлив и душевно свободен.
Скарида: Вид ракообразно. Приказката "Младият рак" на Джани Родари започва така: "Защо всички от моя род вървят заднешком? Искам да се науча да крача напред..." Въпреки трудностите и упреците на всички, рачето не се отказва, а само избира какво да прави. Това е свободата - правото да избираш.
Равиоли: Традиционно италианско ястие. Може да бъде приготвено от тесто с различен пълнеж - месо, риба, зеленчуци, плодове, сладко...Равиолите варират в зависимост от вкусовете на всеки човек. Свободата е да имаш свой собствен уникален вкус.

Цветина: Произволни думи - ИЗБА, ЗАХАР, САКСИЯ.
Изба: Избата е място, където производители и ценители съхраняват виното. Ако можеше хората така старателно да съхраняват свободата...
Захар: Съставка, която подслажда храната. Свободата може да е толкова сладка, ако умеем да преценяваме каква доза да вземем.
Саксия: Съд, в който се отглеждат цветя. Познаваме фразата "Да не си расъл в саксия?" - значи "толкова ли си глупав"? Всъщност глупостта е навсякъде. Ние май наистина "растем в саксия", защото не знаем как да отстояваме правата си и да се наслаждаваме на свободата.

Имам още много примери и всичките са уникални. Радостното е, че всички ученици, които предния час не бяха изпълнили традиционно поставената задача, сега написаха и то явно е със сърце и мисъл. Е, аз съм доволна от резултата. Дано помогне и на вас!


1 коментар:

  1. Чудесно хрумване и определено резултатно, както се вижда и от посочените примери! Това е един от начините да накараме ученика да изразява нестандартна и наистина оригинална (а не копирана от нета) мисъл - сигурен път към стойностните съчинения. Отново поздравления, Петя :)!

    ОтговорИзтриване