Прочела съм само една трета от книгата, но бързам да споделя някои от мислите на Кен Робинсон, а и своите. Сигурна съм, че много колеги, които живеят с болките и радостите на професията,са се замисляли по тези въпроси. К. Робинсон вдъхва смелостта, че можем да го направим, въпреки стандартите!
Защо образованието трябва да е остър
политически въпрос?
Първата причина е икономическа.
Нивото на образование на нацията е изключително важно за нейния икономически
растеж./!/
Втората причина е културна.
Образованието е един от основните начини, чрез които обществата от поколение в
поколение предава своите ценности и традиции. Животът на всяко общество може
извънредно много да се обогати, ако неговите членове се гордеят със своята
култура и при това познават и уважават традициите на другите култури.
Третата
причина е социална. Една от заявените цели на държавното образование е да
предостави на всеки шанса да се развива, да успее и да стане активен и
неравнодушен гражданин на своята страна.
Четвъртата
причина е личностна. – потребността на всеки обучаем да реализира своя вътрешен
потенциал, което ще му позволи да живее пълноценно.
Защо обаче
стандартизираното образование не дава желаните резултати? Защо в световен мащаб
младежката безработица достига рекордни размери?
Съгласно традиционния модел на
образование умните и талантливи деца постъпват в колеж или ВУЗ. А останалите
могат да започнат работа или да учат някакъв занаят. Във всеки случай на
статусната стълбица те заемат по-ниско място. Такава система на деление на
касти създава един от най-вредните и разрушителни проблеми в съвременното
образование.
Тези дни с моя съпруг обсъждахме елементарния въпрос за това
как в нашия малък град има само един обущар в пенсионна възраст, часовникар
няма..., а преди 15-20 години в градчето ни имаше кожарско предприятие,
месопреработвателно, плетаческо, маталообработващ завод ..., ако се върнем още
години назад тук са съществували повече от 24 занаята!
И още – представители на местния бизнес непрекъснато се
оплакват, че при тях не постъпват грамотни работници. Е, какво направиха те, за
да привлекат от по-рано младите, да предизвикат интерес към реално работно
място и едновременно с това бъдещият работник да е пожелал да е добър ученик!
Количеството хора, не получили средно образование, без
съмнение впечатлява. Но....никой не отчита множеството учащи се, които остават
в сферата на образованието, но там им е скучно до смърт! И учебния процес
практически не им оказва никакво влияние.
Факторите, които влияят негативно върху успеваемостта са
много – ниска мотивация, бедността, неблагоприятно социално положение, домашни
и семейни проблеми,недостатъчно финансиране на училищата и мн. други. Но!
Обстоятелствата все още не са присъда! /
Не случайно някои страни
с най-добри резултати по рейтингите на PISA вече се отказват от тази програма и
започват активно да развиват у учениците такива навици, които стандартното
образование игнорира!/ Хората се раждат не със стандартен размер или форма, те
имат различни личностни характеристики. Разбирайки и приемайки тази истина, ще
разберем защо не работи сегашната система на образование.
Следват редица практически примери от училища в САЩ и Англия,
от които става ясно, че учениците се радват да открият, че „ на нещо са
способни”, че „нещо ги интересува”!
Алтернативните програми. Те са призвани да предизвикат
интерес към ученето у деца, които или не успяват в обикновеното училище, или
са го „захвърлили”. Технологии, изкуства, техника, обществени инициативи,
бизнес и професионални проекти. Децата, буквално спящи в обикновеното училище, изведнъж се събуждат. Тези, които се мислят за не особено умни, започват да
разбират, че това не е така...
„ Хайде да видим как се учат малките деца. Децата имат
природна склонност към различни ролеви игри и обучение чрез собствен опит. Те с
охота подражават на другите и много бързо учат, ако могат да подушат изучавания
обект, да го опитат на вкус или видят с очите си.”
Коментирайки принципите за ЗДРАВЕ, ЕКОЛОГИЯ, СПРАВЕДЛИВОСТ и
ГРИЖА, съотнесени към селското стопанство, авторът в крайна сметка прави
извода, че всяко успешно училище спазва именно тези принципи!
Следва продължение.
Петя, радвам ти се и се гордея с учители, като теб! Подкрепям те мислено!
ОтговорИзтриване