неделя, 10 януари 2016 г.

Училище на бъдещето - част 1

Получих този подарък от Мария Сонина - колега от Русия, която високо ценя.
Прочела съм само една трета от книгата, но бързам да споделя някои от мислите на Кен Робинсон, а и своите. Сигурна съм, че много колеги, които живеят с болките и радостите на професията,са се замисляли по тези въпроси. К. Робинсон вдъхва смелостта, че можем да го направим, въпреки стандартите!


Защо образованието трябва да е остър политически въпрос?
Първата причина е икономическа. Нивото на образование на нацията е изключително важно за нейния икономически растеж./!/
Втората причина е културна. Образованието е един от основните начини, чрез които обществата от поколение в поколение предава своите ценности и традиции. Животът на всяко общество може извънредно много да се обогати, ако неговите членове се гордеят със своята култура и при това познават и уважават традициите на другите култури.
Третата причина е социална. Една от заявените цели на държавното образование е да предостави на всеки шанса да се развива, да успее и да стане активен и неравнодушен гражданин на своята страна.
Четвъртата причина е личностна. – потребността на всеки обучаем да реализира своя вътрешен потенциал, което ще му позволи да живее пълноценно.
Защо обаче стандартизираното образование не дава желаните резултати? Защо в световен мащаб младежката безработица достига рекордни размери?
Съгласно традиционния модел на образование умните и талантливи деца постъпват в колеж или ВУЗ. А останалите могат да започнат работа или да учат някакъв занаят. Във всеки случай на статусната стълбица те заемат по-ниско място. Такава система на деление на касти създава един от най-вредните и разрушителни проблеми в съвременното образование.
Тези дни с моя съпруг обсъждахме елементарния въпрос за това как в нашия малък град има само един обущар в пенсионна възраст, часовникар няма..., а преди 15-20 години в градчето ни имаше кожарско предприятие, месопреработвателно, плетаческо, маталообработващ завод ..., ако се върнем още години назад тук са съществували повече от 24 занаята!
И още – представители на местния бизнес непрекъснато се оплакват, че при тях не постъпват грамотни работници. Е, какво направиха те, за да привлекат от по-рано младите, да предизвикат интерес към реално работно място и едновременно с това бъдещият работник да е пожелал да е добър ученик!
Количеството хора, не получили средно образование, без съмнение впечатлява. Но....никой не отчита множеството учащи се, които остават в сферата на образованието, но там им е скучно до смърт! И учебния процес практически не им оказва никакво влияние.
Факторите, които влияят негативно върху успеваемостта са много – ниска мотивация, бедността, неблагоприятно социално положение, домашни и семейни проблеми,недостатъчно финансиране на училищата и мн. други. Но! Обстоятелствата все още не са присъда! / Не случайно някои страни с най-добри резултати по рейтингите на PISA вече се отказват от тази програма и започват активно да развиват у учениците такива навици, които стандартното образование игнорира!/ Хората се раждат не със стандартен размер или форма, те имат различни личностни характеристики. Разбирайки и приемайки тази истина, ще разберем защо не работи сегашната система на образование.
Следват редица практически примери от училища в САЩ и Англия, от които става ясно, че учениците се радват да открият, че „ на нещо са способни”, че „нещо ги интересува”!
Алтернативните програми. Те са призвани да предизвикат интерес към ученето у деца, които или не успяват в обикновеното училище, или са го „захвърлили”. Технологии, изкуства, техника, обществени инициативи, бизнес и професионални проекти. Децата, буквално спящи в обикновеното училище, изведнъж се събуждат. Тези, които се мислят за не особено умни, започват да разбират, че това не е така...
„ Хайде да видим как се учат малките деца. Децата имат природна склонност към различни ролеви игри и обучение чрез собствен опит. Те с охота подражават на другите и много бързо учат, ако могат да подушат изучавания обект, да го опитат на вкус или видят с очите си.”
Коментирайки принципите за ЗДРАВЕ, ЕКОЛОГИЯ, СПРАВЕДЛИВОСТ и ГРИЖА, съотнесени към селското стопанство, авторът в крайна сметка прави извода, че всяко успешно училище спазва именно тези принципи!

Следва продължение.


1 коментар:

  1. Петя, радвам ти се и се гордея с учители, като теб! Подкрепям те мислено!

    ОтговорИзтриване