Родени
ученици
С радост открих, че четвъртата
глава от книгата на Кен Робинсон започва с коментар на една от любимите ми
лекции в TED „Да изградим училище в
облаците” от Сугата Митра.
/Горещо препоръчвам./
Но ако децата действително са
родени ученици, то защо много от тях в училище се сблъскват с толкова сериозни
трудности? Защо на толкова много от тях в часовете им е безкрайно скучно? Това
в голяма степен се обяснява с недостатъците на самата система, с нейните
традиции и условности. Защото първо, всички деца по природа имат таланти и
второ, за да се развият тези способности, трябва да се излезе от тесните рамки
на академичното образование и да се премине към система, отчитаща
индивидуалните таланти и интереси на всеки ученик.
Извънредно важно е всички ученици
да имат адекватни възможности за изучаване на пълния диапазон на своите емоции
и способности, включително, разбира се, традиционните дисциплини, но не и
ограничени само в тях. А за това е нужно задължително да се измени структурата
на образованието и да се балансира учебната програма. В подкрепа на това си
съждение К. Р. привежда много простичък и разбираем пример. Представете си,
казва, че носите вкъщи съвсем ново електронно устройство и предлагате на
членовете на семейството да кажат как то действа. Вашият съпруг вероятно ще
започне да чете писмените инструкции, едното ви дете ще потърси видео в Ютуб, а
другото просто ще започне да изпробва различните копчета...Е, ако всеки има
различна нагласа за действие, как да очакваме еднакво добри резултати, ако
прилагаме един и същ метод на обучение?
Следват размисли за изкуството
на преподаването. Не революционни, добрият учител добре е запознат с тях, важно
е да не се отказва и по-често да се осмелява да ги прилага. И... глава за
„обърната класна стая”./ Много се радвам, че имам своите успешни опити в тази
посока/
Комуникативността
е способността на човека ясно и уверено да изразява своите мисли и идеи с
помощта на различни средства и под различна форма.Обучението в четене, писане и
смятане е важно. Но не по-малко важно е да се развива у учениците способност
ясно и уверено да изказват своите мисли!
Следват размисли за
колективизма. Нещо, което нашите нови времена първо отмениха, а сега ще се
опитваме да възпитаваме умението да се работи в колектив. Защото в училище
децата работят „в група”, но не ”на групи”.
Състрадание, самообладание,
гражданственост, живот по демократически принципи...Понятия, които лично мен ме
връщат към излючително болезнения въпрос на нашето време - липсата на ценности!
Определено ме заинтригува :) Бих искала да прочета тази книга!
ОтговорИзтриванеРадвам се.Ще ти я изпратя.
ИзтриванеМного ми харесва, Петя!
ОтговорИзтриванеЧудя се в министерството не четат ли такива книги (де вземеш да я изпратиш и на тях, а), не им ли идват наум такива мисли, толкова ли е трудно да се променят нещата...
Завиждам благородно на учениците ти, ти си един истински Учител, Петя, много ти се радвам! Дай боже, повече такива като теб!