Направи ми впечатление, че на националното външно оценяване след седми клас, в края на миналата учебна година, задачата, която най-много беше затруднила седмокласниците, е въпрос върху изучавано литератулно произведение. Това е от т.нар. задачи със свободен отговор и точно този въпрос изисква да се покаже разбирането на условния характер на литературата, авторовите послания, символи... Реших да събера няколко примерни въпроса и кратки отговори, дано да са от полза за ученици и колеги.
Защо картината на смъртта предшества картината на победното завръщане?
Картината на смъртта в „На прощаване” предшества картината на победното завръщане, защото трагичният изход от борбата се мисли като по-вероятен. Тази част от стихотворението е по-обемна, тъй като огласява завета на бунтовника, чрез който братята се посвещават в тайнството на борбата. След нея е поставена празничната картина на победното завръщане, защото тя трябва да успокои майката, да и вдъхне вяра в крайната победа.
Как е изградена картината на победното завръщане в стихотворението „На прощаване”?
Картината на победното завръщане е изградена в контраст с видението на смъртта. Черно-белият графичен план на изображението е заменен от цветен – багрите на цветята, на четническата униформа. Колоритът на изображението изцяло съответства на промяната в лирическото преживяване – радостно опиянение, несдържано възхищение, възторг.
Повторението „жив и здрав” внушава обичта на героя към живота и копнежа му за победен изход от борбата. Той се вижда като победител „с байрак в ръка”. Разветият над родната земя „байрак” връща нейната изконна българска същност.
Какви мисли и чувства вълнуват бунтовника, когато се готви да премине Дунава?
Когато се готви да премине Дунава, борецът за свобода от Ботевото стихотворение „На прощаване” е обхванат от дълбока искрена любов към своя народ и родина и от гняв и омраза към „врага безверни”. Той гори от желание да отмъсти на поробителите, които беснеят над бащиното му огнище. С цялото си същество борецът се стреми към родината, сърцето му се облива в сълзи при мисълта за страданието на народа. Любовта към най-святото за него – Родината, го кара да тръпне от въодушевление при мисълта за предстоящата борба. Един копнеж, един стремеж, една мечта изпълват душата му – свобода – и той е готов да положи в жертва пред олтара на родината своя млад живот.
Защо героят от стихотворението „На прощаване” нарамва пушка и на глас тича народен?
Героят има един кумир – народа, една голяма мечта – освобождението на родината. В глагола „нарамих” са събрани готовността, решителността, смелостта, твърдостта, непоколебимостта, с които борецът за народна свобода поема пътя на борбата. А думите „на глас тичам народен” разкриват, че за бунтовника гласът на народа е свещен. Гласът „народен” е метафора на повелите на времето, на очакванията на родолюбивите и изстрадали българи, на които трябва да откликне юнакът.
Разтълкувайте думите „пътят е страшен, но славен”.
Героят е изправен пред важен житейски избор – спокойствието и привидният уют на дома или рисковете на свободата. Роден „със сърце мъжко, юнашко”, волен и непокорен, непримирим към издевателствата на поробителя, Ботевият лирически герой избира борбата. Това е неговата свещена мисия, неговият патриотичен дълг. Антитезата „страшен, но славен” характеризира както опасностите и смъртните предизвикателства по пътя на борбата, така и славата, подвига и духовното обезсмъртяване на юнака, пожертвал себе си в името на победата и свободата.
В какво се изразява синовната обич на бунтовника към майката?
В изповедния монолог на лирическия герой на преден план се очертава образът на майката. На нея бунтовникът доверява своите душевни терзания и борчески устреми. Синовната му обич се изразява и в съчувствието и привързаността към майката, в признателността и стремежа да намали болката и от раздялата им и от смъртта му, в усета му към нейната душевност и в предугаждане на реакциите и.
Как се възприемат чуждата земя и роднят дом в „На прощаване”?
В „На прощаване” чуждата земя и родният дом се възприемат и изживяват като две противоположности. Чуждата земя се отъждествява със скиталчество и лишения, със страдания и тегло, а родният дом – с топлата атмосфера в него и с близките на сърцето хора.
Какво чувство блика от думите: „ Ако ли, мале майноле,/ жив и здрав стигна до село,..”?
В желанието си да разсее майчината мъка от възможната страшна загуба в борбата за свобода, синът бунтовник и поднася една животрептяща надежда – красивото си видение на жадуваната и от двамата среща в освободеното родно място. Сам увлечен от своята мечта, героят е извълнен от жизнерадостно чувство и рисува върховния миг на щастие – срещата с майката и либето.
Какъв е смисълът на заглавието „На прощаване”?
Проникнал в същността на епохата и историческия опит на човечеството, поетът стига до прозрението, че единственият път към освобождението преминава през вихъра на революционната борба. Христо Ботев влага дълбок смисъл и насища с богато съдържание заглавието на поемата. Бунтовникът революционер, от една страна, се прощава с майка, братя, любима, оставяйки завет към поколенията, а от друга – с многовековното турско робство. Творбата е сбогуване на българина с робството, тържество на човешкия дух, издигнал се над времето с общочовешките идеали „за правда и свобода”.
Каква е връзката между смъртта и свободата в Ботевото стихотворение „На прощаване”?
Пред бунтовника стои трудната задача да съобщи на майка си за своя избор. В този съдбовен за него момент изживяванията са силни, истински, чувствата-естествени, раздялата с най.близкия човек-болезнена, но...идеалът на лирическия герой – свобода, независимост, чувство на чест и достоинство стои над всичко друго. Мислите на бореца са свързани с най-вероятното по пътя на борбата – смъртта и най-желаното – свободата. По своеобразен начин Ботев рисува тези два образа във въображаеми картини на смъртта и на свободата.
Какъв символен смисъл е вложен в дома и пътя от „На прощаване”?
Лирическият герой е човек със свободен дух, непреклонен пред тиранията. Той прави своя житейски избор и тръгва по пътя на борбата с ясното съзнание какво го очаква – най-вероятно смъртта или да види тъй жадуваната свобода. В минутите на въображаемата раздяла с близките като светъл спомен се откроява образът на родния дом, заради чието достойнство героят тръгва по пътя на борбата за свободата на отечеството. В поругания дом няма спокойствие. Страшният, но славен път е единствено възможният път за спасяване на чест и родина.
Какъв е смисълът на завета „силно да любят и мразят”?
Лирическият герой завещава на тези, които ще дойдат след него, великата си любов и страстната си омраза. Любов – към всичко скъпо и свидно, към род и родина, към свободата, и омраза – към потисничеството и насилието, към това, което пречи на човека да бъде свободен.
Защо бунтовникът е готов да премине през „тиха бяла Дунава”?
Бунтовникът е готов да премине през „тиха бяла Дунава”, защото е борец, хъш, патриот, който не скланя глава пред националните поробители, защото има една цел и един идеал в живота си – борбата за свобода, защото горещо обича род и родина, защото е направил житейския си избор и единствената алтернатива за него е „свобода и смърт юнашка”. Младият българин не се колебае да премине през „тиха бяла Дунава”, защото реката е границата, която разделя мечтата от реалността, унизителното и безцелно емигрантско съществуване от уюта на родния дом, от ласките на близките хора, споменът за които буди страстна жажда за борба и саможертва.
Използвана литература:
Мария Пашова, „Съчинение разсъждение върху художествен текст”
Мария Герджикова и колектив, „Тестови задачи по литература”
Радослав Радев и колектив, „За изпита по БЕЛ в езиковите и хуманитарните училища”
Павлина Мутева, „Моето съчинение разсъждение”
Ще се радвам, ако желаете да попълните списъка. Успешна работа на всички колеги и кандидат-гимназисти!
mersi mnogo mi pomognaha tezi neshta ..utre imame test i shte ima takva neshta blagodaarq bqxa mi ot polza :)
ОтговорИзтриванеЕха, много се радвам, че съм била полезна. Това е нашата мисия - да помагаме, не да затрудняваме учениците и да им се струва "мисията невъзможна".
ОтговорИзтриванеЗдравейте!Бихте ли ми помогнали с написването на отговор на литературен въпрос?
ИзтриванеТемата е "Защо пътят на борбата е страшен,но славен в стихотворението на Ботев "На Прощаване в 1868"
Здравейте!Бихте ли ми помогнали с написването на отговор на литературен въпрос?
ИзтриванеТемата е „Каква е ролята на лирическото въведение
в стихотворението „На прощаване“ от
Христо Ботев?“
А,на мен може ли да ми помогнете с това да се запишат 2-3 изречения за това какво внушават думите от творбата,,На прощаване в 1868 г.''
Изтриване„Там аз за мило,за драго....“
Нали може?
Намери ли го
ИзтриванеОтговор на литературен въпрос : Как Ботевият герой от стихотворението "На прощаване в 1868 г. " си представя победното завръщане? ПОМОЩ
ИзтриванеБлагодаря и на мен ми са много полезни тези материали!
ОтговорИзтриванеБихте ли помогнали с отговора на въпроса "Спеше и манастирът ,глух и пустинен"
ОтговорИзтриванеНапр.: Метафората "спеше манастирът" и обособените епитети "глух и пустинен" показват промяната, която е настъпила в този Божи храм. От място на любов и вяра, място на душевно спасение той се е превърнал в свърталище на страха, грубостта и безверието! Там няма съпричастие и надежда. Добрата християнка бърза към светата обител, за да спаси, "ако даде Бог , два живота", но там среща българин, който нито иска да чува, нито да му "обажда". На всичко отгоре божият служител е неверник: "Какво ще му правя аз, ако е болно?". Ето такова е внушението на израза - мястото, призвано да спаси българския дух, е "пустиня"! И още по-страшно - глухотата. Турчинът, друговерецът, чува молбата на старата жена и не пресича пътя и към божия храм. Българинът, божият служител, знае, досеща се какво иска да му "обади" Илийца, но категорично избира да не чува! И затова във финала Вазов ще каже, че не небрежната молитва на калугера е спасила детето, а Устремената към Бога Илийчина душа в името на доброто!
ИзтриванеБихте ли ми помогнали с първият ден на свобода в родното място на бунтовника
ОтговорИзтриванеСъжалявам, но по здравословни причини дълго не съм влизала тук и сигурно е късно :(
ИзтриванеБихте ли ми помогнали
ОтговорИзтриванеРолята на финалната поанта в стихотворението „На прощаване"
Да опитам:)
ИзтриванеПодобно на оня Стоян от народната песен, който иска преди бесилото да му се белей ризата, а пък перчемът - развява, Ботевият хайдутин очаква пътят му да остави следа и да бъде оня пример, който младите ще последват. Приел със сърце и ум живот в името на идеала, той знае какъв е по-възможният изход за личността. Но твърдо вярва, че неговият народ има ценности, които ще предаде на бъдещите поколения - правда и свобода.
Здравейте бихте ли ми помогнали да разталкувам само това много ви моля трябва ми за утре
ОтговорИзтриване,,Таз турска черна прокуда"
,,Тежка чужбина"
,,На глас тичам народен"
,,Пък...каквото сабя покаже"
,,Пътят е страшен, но славен"
,,Свобода и смърт юнашка"
,,Сърце мъжко, юнашко"
,,Песен юнашка"
Здравей, може ли да ми помогнеш? Имам за задача да направя теза на въпроса" Запишете с 2-3 изречения какъв е домът в На Прощаване" моля помогни ме!?! Мерси Петя <3
ОтговорИзтриванеДомът е мястото, от което "таз турска черна прокуда" е обрекла на изгнание сърцата, които не могат да търпят неправдата. Домът е и мястото, където лирическият герой най-силно желае да се завърне, защото там е "първо мляко засукал". Там ще срещне погледа на "либе хубаво" и ще усети топлата майчина целувка в "красно чело". Но най-вече това е мястото, заради което поема по страшния, но славен път на борбата, а един ден народът ще оцени святата саможертва!
Изтриванепрости ме веч прощавай
ОтговорИзтриванеМоля!!! трябва ми за 15 най-късно
ОтговорИзтриване16*
ОтговорИзтриванеМного съжалявам, че не съм видяла въпросите ви навреме :( Но вярвам, че сте се справили успешно!
ИзтриванеТам аз за мило за драго
ОтговорИзтриванеТрябва да направя даказателствена част на на тази теза:В лиричесткото въведение на стихотворението,,На прощаване в 1868г. са разкрити идеалът на борбата контрастите чувствата и нетърпението на бунтовника да се включи в нея.Посочени са причините за направения избор на бореца за свобода.Представени са тежкото положение на емигрантите и ужасяващата картина на робството.
ОтговорИзтриванеМоля трябва ми за 26 октомври
Ще може ли примерна теза на: „Не плачи, майко, не тъжи, че атанах азе хайдутин. Благодаря предварително!:)
ОтговорИзтриванеБлагодаря повечето от тезите ми бяха много полезни сигурен съм че и другите също ще ми бъдат полезни
ОтговорИзтриванеТрябва ми план на тема ,КАКВИ МИСЛИ И ЧУВСТВА ВЪЛНУВАТ ЛИРИЧЕСКИЯ ГЕРОЙ В БОТЕВОТО СТИХОТВОРЕНИЕ "НА ПРОЩАВАНЕ В 1868 Г
ОтговорИзтриванеЗдравейте!Ще ви помоля да ми помогнете да изградя теза върху ,,турчин бесней над бащино ми огнище.Предварително ви благодаря!Спешно ми трябва до утре в 12:30.
ОтговорИзтриванеСпешно за понеделник 19 ноември отговор на въпроса какво внушава стиха свобода и смърт юнашка на прощаване на христо ботев
ОтговорИзтриванеСъжалявам, момчета и момичета, но в момента не работя в седми клас и по-рядко надничам тук! Вярвам, че след като сте прочели доста готови неща, ще се справите и сами. Мислете за значението на отделните думички и за посланието ,което носят, когато ги обвържем с текста. Успех!
ИзтриванеБлагодаря на тези, които не са анонимни!
Как не Ви е срам да не можете да съставите теза? Как не Ви е срам да нямате отношение към литературата? Как не Ви е срам да чакате друг да Ви състави три-четири изречения върху думи от литературна творба? Че и срокове сте изпонапоставили любезно :) "Ботев е загинал на Врачанския полуостров." - това е нивото, което най-добре да се нарече срам за България, ако не и за човечеството.
ОтговорИзтриванеМного е хубаво и реших да хо препишаи езех на училище 6, но след 6 вьех и също 2, защото разбраха, че преписах от интернет
ОтговорИзтриванеЗдравейте може ли да ми помогнете за един въпрос как е представен домът в стихотворението,, на прощаване'' за увод само
ОтговорИзтриванеОтговор на литературен въпрос : Как Ботевият герой от стихотворението "На прощаване в 1868 г. " си представя победното завръщане? Може ли помощ
ОтговорИзтриване