четвъртък, 16 януари 2014 г.

Трудните думи от публичното общуване

https://www.google.bg/
Публичното общуване се осъществява в различни социокултурни сфери. Предметът е по проблеми, значими за една или повече социални групи или за цялото общество. Значи трябва да е разбираем текст. Речевите изяви на участниците са строго регламентирани според техния социален статус или роля. Задължително е спазването на книжовните и стилови норми. Но, задължително ли е използването на множество чужди думи? Повишават ли те силата на въздействие на нашата реч върху аудиторията?



Със сигурност "не"! Твърдо стоя на мнението, че когато имаме родна дума за назоваване процес или явление, е ненужно да я заместваме с чужда, защото мислим, че така речта ни ще звучи по-интелектуално. Учениците са съгласни с това ми становище. Оказва се, че  речта на съвременните медии изобилства от думи, които са абсолютно неразбираеми за подрастващите, а те, за съжаление, все още не са научени като нас да посягат към речника. Та, дългото ми предисловие е за това, как този урок стана повод да накарам 9.клас да прочете нещо допълнително и да "отвори" речник, пък бил той и електронен.
Задачите:
1. Прочетете публицистична статия в издание по избор /вестник, списание, Интернет/.
2. Извадете дума, която ви затруднява да разберете смисъла на фразата.
3. Тази дума ще стане заглавие на вашия слайд.
4. Намерете тълкуването и в речника.
5. Изберете подходяща картинка. /избягвайте популярни изображения, за които зрителят би си казал, че ги вижда за 365-и път/.
6. Съставете самостоятелна фраза - пример, като включите тази дума.
7. Подпишете вашия слайд, дайте нужните връзки.
8. Един ученик ще подреди слайдовете по азбучен ред, след което се обсъждат

Не всички слайдове отговаряха напълно на поставената задача, но всички бяха работили. С изненада установих, че като трудни и непознати учениците посочват думи, които очаквах да знаят. Следователно ни е нужна  по-честа работа с речника!
Ето и някои слайдове, които отделихме  като успешни по задачата.

https://docs.google.com/presentation/d/1D65E-7KLj1JLKGYJtTNFvBCbg5LxrmqS4wQR1C0S8ko/edit?usp=sharing



Идеята е по упражнение "Разходка по речника на В. Даль", проведено от Елена Воронина. Благодаря!

2 коментара:

  1. Поредният интригуващ урок! Поздравления! А колкото до неологизмите и чуждиците - все по-често се натъквам на абсолютно непознати на мен самата думи и се чудя кому е нужно такова изкривяване на словото ни!? И как да мотивирам учениците да четат съвременна публицистична и научна литература!? Как да ги провокирам въобще да четат!? Има моменти, в които се отчайвам от безсилие...

    ОтговорИзтриване
  2. Трудна е мисията ни да възпитаваме любов към родното слово, особено ако вече не е родно. Но трябва да се стремим да помагаме на своите ученици, защото това е светът. И много важно според мен - да ползват речници!

    ОтговорИзтриване